De Kracht van Cultuur

 

Op onze verre vakantiebestemmingen draaien dezelfde films als thuis. Harry Potter, Star Wars, en In de ban van de ring, het lijkt wel of de hele wereld dezelfde films te zien krijgt. Maar wie bezoekt nu eigenlijk welke film? En wat produceert het land zelf? We lichten twee landen uit: Egypte en Italië.

In beide landen ontwikkelde zich in het begin van de vorige eeuw al snel een eigen filmindustrie en een eigen filmcultuur. Filmproducenten onderkenden de behoefte aan een nationale cinema, met films die bij een groot publiek in de smaak vallen. Populair zijn melodrama's en komedies. Beide landen creëren hun eigen variant daarvan, met hun eigen nationale sterren. De filmproductie neemt een hoge vlucht en zowel Egypte als Italië wordt een belangrijke filmproducent voor de eigen regio. Italiaanse films bereiken andere West- en Zuid-Europese landen; Egypte wordt de belangrijkste filmproducent van de Arabische wereld.

Beide landen kennen hun gouden jaren, met hoge productiecijfers, beroemde acteurs en hoge bezoekcijfers. De jaren zeventig betekenen een crisisperiode, met name door de opkomst van de televisie. Bioscoopexploitanten kiezen meer en meer voor commerciële Hollywoodproducties om de concurrentie van de televisie het hoofd te bieden. De eigen filmproductie loopt sterk terug. Wat nog wordt geproduceerd sluit veelal aan bij een door Hollywood en de commerciële tv-zenders beïnvloedde smaak. Op dit moment herstellen beide landen zich enigszins van de crisis in hun nationale cinema.


 

  

  

 

 

 

 

 

  

  

 


 

Italië

Egypte

filmbezoek per persoon per jaar

2,1

0,3

produktie speel-films per jaar

92

16

import speel-films per jaar

331

220

% import op totale produktie

78%

93%

1e importland

USA

USA

2e importland

Frankrijk

Italië

 

colofon
-->