Theatraal wapengekletter in Bogotá

april 2008 -

Tijdens de elfde editie van het Festival Iberoamericano de Teatro de Bogotá liepen de duivels letterlijk vrij rond door de straten van de Colombiaanse hoofdstad. De acteurs van Los Diablos Cojuelos (de Manke Duivels) uit de Dominicaanse Republiek lieten het publiek in de weken tussen 7 en 23 maart 2008 kennis maken met deze Caribische en carnavaleske variant van Lucifer. Het Theaterfestival van Bogotá is sinds de oprichting in 1988 uitgegroeid tot het belangrijkste theaterfestival van Latijns Amerika. Het is met 650 voorstellingen van 1200 artiesten uit 45 landen één van de grootste ter wereld.

photo

La Patriótico Interesante

Het Latijns-Amerikaanse theater was goed vertegenwoordigd op het festival. Het tienkoppige gezelschap Teatro de Los Andes uit Bolivia bijvoorbeeld, dat zijn voorstelling Otra Vez Marcelo vanuit zijn theaterlaboratorium in een verlaten boerderij nabij Sucre naar het festival bracht. Het stuk, dat helemaal past in de traditie van het politiek getinte theater, vertelt de geschiedenis van de schrijver en links-militante Marcelo Quiroga Santa Cruz. Deze werd in 1980 wreed vermoord tijdens de Boliviaanse dictatuur van García Meza.

Peru zond één van haar meest succesvolle theaterproducties van het afgelopen jaar naar het festival: La Celebración. Deze grote productie, met de crème de la crème van de Peruaanse theaterwereld, is een degelijke maar enigszins conventionele bewerking van de Deense film Festen uit 1998.

Meer risico nam het straattheater van La Patriótico Interesante uit Chili, dat met El Jabalí, een populaire versie van Richard III, de politieke ontwikkelingen in de regio wel heel dicht op de huid zat. "We kwamen aan in een opgewonden land dat zich in een internationale conflictsituatie bevond", vertelt Ignacio Achurra, regisseur en één van de acteurs van het gezelschap. "Op elke televisie en op iedere straathoek kon je de gebeurtenissen van de politieke soap volgen: economische belangen, particuliere agenda's, en de ego's van presidenten die troepen erop uitstuurden en met de vuist op tafel sloegen. En wij bereidden ons ondertussen voor op een eigen vertoon van troepen en wapens." Maar dit theatrale wapengekletter oogstte tijdens dertien voorstellingen in dertien verschillende stadswijken van Bogotá niet anders dan massaal applaus van de in totaal meer dan 15.000 toeschouwers.